Μετατίθεται εκ νέου η ημερομηνία έναρξης των εργασιών για την ανακατασκευή της λεωφόρου Τσερίου, στον Στρόβολο. Ενώ σύμφωνα με τα νέα χρονοδιαγράμματα που είχαν τεθεί οι εργασίες θα άρχιζαν εντός Νοεμβρίου, άλλαξαν και πάλι, για πολλοστή φορά τα τελευταία οκτώ χρόνια, και η έναρξη των εργασιών μπαίνει για άλλη μία φορά στη ναφθαλίνη για μια χρονική περίοδο η οποία δεν έχει διευκρινιστεί.
Οι προσφορές για τα κατασκευαστικά έργα προκηρύχθηκαν τον Ιούνιο του 2023 και το νέο χρονοδιάγραμμα το οποίο είχε τεθεί για έναρξη των εργασιών ήταν τέλος Νοεμβρίου αρχές Δεκεμβρίου του 2023. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», είχαν δοθεί διαβεβαιώσεις ότι θα στέλνονταν επιστολές στους καταστηματάρχες από τον Σεπτέμβριο έτσι ώστε να μην προχωρήσουν στην αγορά μεγάλου αποθέματος εμπορευμάτων ενόψει Χριστουγέννων λόγω του ότι θα βρίσκονταν σε εξέλιξη εργασίες. Παρ' όλα αυτά, όχι μόνο δεν αρχίζουν οι εργασίες αλλά ο δήμος δεν έχει προχωρήσει ούτε στην κατακύρωση της προσφοράς σε συγκεκριμένο εργολάβο αλλά ούτε έχει κατακυρωθεί προσφορά για τον επιβλέποντα μηχανικό του έργου. Και οι δυο αυτές προσφορές βρίσκονται ακόμη στο στάδιο της προκήρυξης.
Πρόσθετα, από την πλευρά του Δήμου Στροβόλου εκκρεμεί η υποβολή στο Υπουργείο Εσωτερικών του project concept note (PCN) το οποίο περιγράφει τη βιωσιμότητα και την ωφελιμότητα του έργου αλλά και την τελική έγκρισή του από το Υπουργείο Οικονομικών. Διαδικασία η οποία σύμφωνα με αρμόδια πηγή θα έπρεπε να γίνει προτού ο δήμος προχωρήσει στην προκήρυξη των προσφορών. Συνεπώς, με βάση τα δεδομένα που υπάρχουν, ο Δήμος Στροβόλου, θα πρέπει πρώτα να λάβει αρχικά έγκριση από τη Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης, στη συνέχεια να λάβει τελική έγκριση από το Υπουργείο Οικονομικών και τότε να κατακυρωθούν οι δύο εκκρεμούσες προσφορές. Ως εκ τούτου, με βάση τα νέα δεδομένα, η έναρξη των εργασιών μεταφέρεται στην καλύτερη περίπτωση για τον Μάρτιο του 2024. Χθες επιχειρήσαμε να μιλήσουμε με τον δημοτικό μηχανικό Αθανάσιο Κολυβά, ωστόσο αυτό δεν κατέστη δυνατόν.
Η απουσία PCN
Το βράδυ της Δευτέρας, σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», πραγματοποιήθηκε συνάντηση των μελών του δημοτικού συμβουλίου με τον δήμαρχο Στροβόλου και τον δημοτικό μηχανικό έτσι ώστε να γίνει ενημέρωση για την εξέλιξη του έργου προς το δημοτικό συμβούλιο.
Στη συνάντηση παρούσα ήταν και η Πολεοδομία. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», κατά την ενημέρωση διαφάνηκε ότι ο Δήμος Στροβόλου προχώρησε στην προκήρυξη προσφορών για την κατασκευή του έργου προτού υποβληθεί το σημείωμα έργου. Το project concept note (PCN) είναι με απλά λόγια μια μικρή μελέτη βιωσιμότητας ενός έργου. Εμπίπτει στον περί της Δημοσιονομικής Ευθύνης και του Δημοσιονομικού Πλαισίου Νόμο που ψήφισε η Βουλή το 2014 για σκοπούς διαχείρισης των δαπανών του κράτους. Πρόκειται για διαδικασία που εφαρμόζεται σε φορείς (δήμοι και κοινότητες) οι οποίοι θέλουν να προχωρήσουν σε αναπτυξιακά έργα με λεφτά του Δημοσίου τα οποία ξεπερνούν σε κόστος τα 2 εκατ. ευρώ. Αρμόδια πηγή ανέφερε στον «Π» ότι το εν λόγω σημείωμα έπρεπε να ετοιμαστεί από τον Δήμο Στροβόλου και να λάβει έγκριση από το Υπουργείο Οικονομικών πριν από την προκήρυξη των προσφορών. Παρ' όλα αυτά, το έργο προκηρύχθηκε τον Ιούνιο και το project concept note (PCN) υποβλήθηκε από τον δήμο τον Αύγουστο. Το Υπουργείο Εσωτερικών ζήτησε απόψεις από την Πολεοδομία. Στα μέσα του Σεπτέμβρη, όπως έχουμε πληροφορηθεί, η Πολεοδομία έστειλε τις απόψεις της και ζητήθηκε από τον δήμο να προχωρήσει σε κάποιες διορθώσεις, ωστόσο μέχρι και σήμερα δεν έχουν ακόμα σταλεί από τον δήμο οι διορθώσεις. Όταν σταλούν στο Υπουργείο Εσωτερικών, εάν αυτό μείνει ικανοποιημένο θα το προωθήσει στη Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης και στη συνέχεια στο Υπουργείο Οικονομικών για έγκριση ή απόρριψη.
Αγκάθι οι απαλλοτριώσεις
Πέραν των εκκρεμοτήτων που υπάρχουν, στον αέρα βρίσκονται και οι απαλλοτριώσεις που πρέπει να γίνουν για τις ανάγκες του έργου. Όπως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, οι απαλλοτριώσεις μέχρι και σήμερα δεν έχουν προχωρήσει από την πλευρά της Πολεοδομίας γιατί χρειάζεται πρώτα να δοθεί η τελική έγκριση του Υπουργείου Οικονομικών για τη βιωσιμότητα του έργου.
Προϋπολογισμός
Στον προϋπολογισμό του Δήμου Στροβόλου για το 2024 περιλαμβάνεται κονδύλι σχεδόν 3 εκατ. ευρώ το οποίο αποτελεί τη συνεισφορά του δήμου στην ανακατασκευή της λεωφόρου Τσερίου. Επιπρόσθετα, στον προϋπολογισμό της Πολεοδομίας για το 2024 περιλαμβάνονται άλλα 5 εκατ. ευρώ τα οποία προορίζονται να καλύψουν μέρος της δαπάνης που θα απαιτηθεί για την υλοποίηση του έργου «διεύρυνση/βελτίωση των τμημάτων του οδικού άξονα που συνδέει τον Δήμο Τσερίου με τον Στρόβολο, που διέρχονται μέσα από οικιστική περιοχή», η υλοποίηση του οποίου προωθείται κατά φάσεις. Το εκτιμώμενο κόστος της δαπάνης που θα απαιτηθεί για την υλοποίηση ανέρχεται στα €10.200.000, στην οποία περιλαμβάνεται το ποσό συμβολαίου, οι υπηρεσίες (ΑΗΚ, ΑΤΗΚ, Τμ. Αναπτύξεως Υδάτων) και η επίβλεψη του έργου από τον Δήμο Στροβόλου. Η συγκεκριμένη πρόνοια του άρθρου αυτού αφορά τόσο την κυβερνητική όσο και την τοπική συνεισφορά με αναλογία 4/5 προς 1/5. Η τοπική συνεισφορά (1/5) κατατίθεται στο Πάγιο Ταμείο της Δημοκρατίας. Αξίζει να σημειωθεί πως στην εκτιμώμενη δαπάνη των 10,2 εκατ. ευρώ δεν περιλαμβάνεται το κόστος των απαλλοτριώσεων.
Το έργο
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς, στο έργο θα περιλαμβάνονται 18 διαβάσεις, 275 χώροι στάθμευσης, σημεία στάθμευσης και επιδιόρθωσης ποδηλάτων, 14 στάσεις λεωφορείων και εμπλουτισμός ελεύθερων χώρων με αστικό εξοπλισμό όπως καθιστικά, κάδοι ανακύκλωσης, σκιάδια. Θα κατασκευαστούν δύο λωρίδες κυκλοφορίας, μία προς βόρεια και μία προς νότια (πλάτος οδοστρώματος 6,5 μέτρα). Πεζοδρόμια εκατέρωθεν με πλάτος 2-3 μέτρα σε κάθε πλευρά καθώς και κατασκευή συστήματος αποχέτευσης ομβρίων για αντιμετώπιση των συχνών φαινομένων πλημμύρας και παροχέτευσή τους στον Πεδιαίο ποταμό. Το έργο περιλαμβάνει επίσης υπογειοποίηση όλων των υπηρεσιών κοινής ωφελείας και παρόχων τηλεπικοινωνιών καθώς και εγκατάσταση συστήματος άρδευσης των χώρων πρασίνου (με νερό από γεωτρήσεις του δήμου). Τέλος, θα κατασκευαστούν γύρω στις 530 λεκάνες επί πεζοδρομίων για φύτευση νέων υψίκορμων δέντρων κατάλληλων για οδικές αρτηρίες και για τη μείωση του φαινομένου της θερμονησίδας καθώς και για τη συλλογή του CO2.